Selvbedrag?

Planten, som jeg købte til at pynte på mit kontor, har set bedre dage

Se godt på dette billede:

Det burde afskrække fra mig at kaste mig ud i at holde have. Det var engang en plante med utrolig mange smukke blade, og den har ry for at være robust…Ikke desto mindre er jeg godt i gang med at dræbe den – den har kun ét blad tilbage, og det ser ikke for godt ud.

I mit hjem findes der en sukkulent og en palme, der praktisk talt er umulige at slå ihjel. Palmen kom jeg en periode til at overvande i en sådan grad, at den blev svømmepøl for bananfluer. Så måtte jeg stille den ud i vores mørke opgang, og lade være med at vande den i 3 måneder, til bananfluerne var forduftet. Og planten overlevede fint.

Så hvorfor en kolonihave, når jeg ikke just har grønne fingre? Der er mange kolonihaveejere, der i dag blot ønsker et ‘sommerhus tæt på byen’, og hvor haven kun er en firkant med græs. Men jeg har store ambitioner.

En kæmpe stak havebøger fylder min sofa

Jeg vælter mig i havebøger for tiden, og sluger Tv-programmer som Drømmehaven råt – og med notesbog.

Jeg har jo nok erkendt at jeg har en tendens til nørderi…Lånte fx 14 bøger fra biblioteket om japansk patchwork, fordi det betog mig i en periode. Og på et andet tidspunkt læste jeg ALT om Australien og er simpelthen nødt til at tjekke alle valgmuligheder inden jeg køber et digitalkamera.

Så min bekymring er, om min overdrevne passion for havebøger, haveblogs og haveudsendelser lige nu blot er en forbipasserende forelskelse, og at jeg – når det kommer til stykket – ender med et stykke firkantet græs, omkranset af hensygnende planter.

På den anden side set, er nørderiet jo humanistens kendemærke: Vi er lynhurtige til at sætte os ind i et nyt, stort vidensområde, så om ikke så længe vil jeg være et omvandrende leksikon udi klematis, løjtnantshjerter og pæoner. Så skal teorien blot føres ud i praksis:

This slideshow requires JavaScript.

Dette indlæg blev udgivet i Indledende øvelser. Bogmærk permalinket.

Et svar til Selvbedrag?

  1. Grethe siger:

    Kære kreative nørd!
    Ja, kærlig pleje og lidt gødning
    – det skal der til,
    og mon ikke vi er mange,
    der gerne vil nyde en dejlig kop rooibush-te
    på din veranda –
    lige som Desmond Tutu
    – måske med næsen i
    ” Skabt til godhed”
    og biernes summende hop fra blomst til blomst?

Skriv et svar

