Nazi-nyt under gulvtæppet

For nogen tid siden modtog jeg et tinglysningsbrev fra kommunen. I papirerne stod, at mit lille kolonihavehus minsandten er fra 1940 – med tilbygninger i 1965.

Men de gamle aviser, jeg fandt under gulvet, da vi rev køkkenet ned, har vist sig at være endnu ældre! I dag fik jeg samlet stumperne, og fandt ud af, at avisen er fra 1931! Blandt andet var der en artikel om Walter Stennes fra de nazistiske stormtropper, som anlagde sag mod Hitler og Goebbels. Sikkert ikke en nyhed, som interesserede de brede masser i Danmark i 1931. Lidet anede de, at 2. verdenskrig ville komme…Det fik mig også til at spekulere på, hvem der mon byggede kolonihavehuset og boede i det allerførst?

Kolonihave i 1915

Under begge verdenskrige har kolonihaver været stedet, hvor byboerne kunne dyrke deres egne grøntsager. Måske har der boet et par ægtepar i mit hus som dem her:

Kolonihave i 40’erne

Jeg er glad for, at mit hus har en historie! Det er meget hyggeligere end de kedelige “sommerhuse”, som der bliver bygget på flere og flere grunde i vores haveforening. Folk river det gamle møg ned, og bygger et kedeligt hus med en stor, firkantet græsplæne til, så der er så lidt havearbejde som muligt.

Desuden er jeg rig! Min have myldrer allerede med erantis og vintergækker. Og eftersom man hos min lokale blomsterhandler her i København kan sælge 1 vintergæk for 25 kr og 3 erantis for 15 kr., så har jeg en lille formue i min have allerede!

Små mirakler

Dette indlæg blev udgivet i Forår og tagget . Bogmærk permalinket.

Et svar til Nazi-nyt under gulvtæppet

  1. Kristina siger:

    Aiii hvor spændende med de aviser! Måske du i husets historie kan finde inspiration til dets navn? Eller har du fundet et navn allerede? 🙂

Skriv et svar

