Min finske sauna

Der er ryddet en mindre skov af fyrretræer for at beklæde mit hus indvendigt.

AHHH – er der noget bedre end at føle, at man virkelig har fået brugt sin krop godt og grundigt, efter den har siddet på en kontorstol i månedsvis? Har i 2 dage knoklet i Kolonien med at lægge nyt gulv – godt hjulpet af Erik og Mor.

Min seje mor

Sidstnævnte fik den ærefulde tjans at lave hundredvis af opklodsningsbrikker af masonitplade – Et temmelig utaknemmeligt job. Men hun lyste op, da jeg introducerede hende for en af mine powertools: Kap- og gerings-saven!

Og så har jeg lært en hel del om at lægge et massivt trægulv ovenpå et ujævnt underlag. Det gamle gulv var nemlig “sunket” midt i bygningen, så vi måtte klodse en hel del op, tjekke vaterpasset konstant, og samtidig sørge for at vi ikke fik banket brædderne for tæt sammen, så de har plads til at udvide sig når der bliver fugtigt i luften til sommer. Så vi har lavet en 2 mm fuge mellem hver planke + 1 cm ved væggene. Det skulle gerne give rigelig plads til bevægelser, så jeg ikke får et gulv, der bølger og buler op.

Det er stadig iskoldt – trods det fine solskin – men så fik mit ophav den geniale idé at dække op til frokost i drivhuset! Ahhh, 25 grader.

Det var også i denne weekend, at der blev åbnet for vandet i haveforeningen. Og det var sørme godt at vi var tilstede – for vandet strømmede ud af vandrøret under varmtvandsbeholderen i badeværelset, der ikke var skruet ordentligt på plads efter vi havde tømt det for vand i efteråret. Også i køkkenet piblede der vand ud på gulvet (heldigvis ikke det nye gulv) – men der bor adskillige blikkenslagere og gør-det-selv-mænd i haveforeningen, så vi fik hurtigt hjælp.

Før…

og efter!

Dette indlæg blev udgivet i Gulv, Istandsættelse af huset og tagget , , . Bogmærk permalinket.

6 svar til Min finske sauna

  1. Charlotte siger:

    Hvor ser det fint ud! Jeg er nok nødt til at komme forbi og tage det i nærmere øjesyn en dag… ;o)

  2. Kristina siger:

    Hej smukke
    Fantastisk! Hvor bliver det lækkert! Jeg kan sige tre ord på finsk – selvbetjening, centrum og fiskekage – så det kan vi sikkert godt få noget sjov ud af i saunaen 🙂 Godt gået, søde!

  3. Sultanen af Indien siger:

    Hold da helt kaeft et palads!

  4. Grethe siger:

    Din Koloni skal nok blive hed som en finsk badstue til sommer!
    Og det smukke trægulv vil understrege den rene naturoplevelse: fyrretræ hentet lige fra skoven!
    Apropos skyggetålende altankasseplanter: HÆNGELOBELIE, flittiglise og tusindfryd i en skøn blanding kan anbefales.
    Kh. den ømme opklodsningsmager.

    • Det er godt for min samvittighed at jeg som barn var med til at frede et stykke regnskov i Costa Rica…Så kan jeg bedre forsvare mit frås med træ 🙂

      @opklodsningsmageren: Jeg har tænkt på, at man også kan plante vilde skovjordbær i altankasserne? De kan også tåle skygge.

      Og kære Sultan – tak fordi vi måtte låne dit palads, som vi spiste frokost i om lørdagen, da vi var godt forfrosne… 🙂

  5. Grethe siger:

    Vilde skovjordbær? Ja, sikkert – vil se smukt ud. Men regn ikke med at bærrene bliver modne!

Skriv et svar

