Glæden ved at befrugte…

Det har været en begivenhedsrig weekend i Kolonien! Stor var min overraskelse og glæde, da jeg opdagede at mit lille ferskentræ i drivhuset har fået store, lyserøde blomster. Og da de åbnede sig, legede jeg den lille bi med en pensel, og forsøgte at overføre pollen fra blomst til blomst. Ellers kommer der nemlig ingen frugt, for der er ingen bier (og da slet ikke inde i mit drivhus) så tidligt på foråret. Men da jeg købte Kolonien i august sidste år, var der store, tunge ferskner på det lille træ! Så nu krydser jeg fingre.

Jeg erklærede krig mod et kæmpe skvalderkålsbed, og begyndte at grave planterne op i store tørv, bankede jorden af og smed rodklumperne i trillebøren. Tre store læs med top på blev kørt på lossepladsen.

og efter!

Før…

Det var hårdt arbejde! Men forhåbentlig bliver det nu lidt nemmere at holde bedet ved lige, når jeg kommer tilbage fra ferie. Det er faktisk lidt svært at forlade haven netop nu, hvor foråret for alvor sætter ind og det vælter frem med små og store overraskelser. Der er rabarber, pæoner, påskeliljer og meget andet godt på vej…

Og så er det vist tid til en lille tilståelse…Jeg begik den største have-bommert man kan begå, da jeg i min iver ville slå græsplænen for første gang! Jeg har overtaget den tidligere ejers elektriske plæneklipper – en Flymo! (“Why slow mo when you can Flymo?”) Og så gik det over stok og sten…lige til jeg kom til at køre hen over forlængerledningen og klippede den over med maskinen…

Den lader vi lige stå et øjeblik.

Fik heldigvis fikset fadæsen – nu er min forlængerledning bare blevet en meter kortere, ha ha ha. Så var det tid til at tage hjem. Det har været en fantastisk forårsweekend, med besøg fra veninder, naboer og brormand, jordbærkage på terrassen og is fra koloni-købmanden, solrøde kinder og sorte negle. Elsker at have været udendørs en hel weekend. Den her have kommer til at ændre mit liv (fra sofakartoffel til bonderøv). Men om lidt er jeg over alle bjerge…

Dette indlæg blev udgivet i Forår og tagget , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Glæden ved at befrugte…

  1. Grethe siger:

    A propos befrugtning!
    3 millioner bier bliver nu tvangsforflyttet til det indre København for at skabe et blomstrende liv i altankasserne. Mon ikke et par tusind stykker forvilder sig ud i Kolonien?

Skriv et svar

