Billed-bonanza!!

Så er der nyt på bloggen! Jeg har jo mere eller mindre forsømt mine trofaste læsere på det grueligste, da jeg i kærlighedens navn ikke har brugt tid på at blogge. Men nu er Manden væk i denne weekend – og jeg er tilbage! Med en stribe af billeder fra denne pragtfulde sommer, der nu går på hæld.

Først med et billede af en gigantisk georgine! Den er plantet i krukke med en omgang langtidsvirkende gødning – og helledusseda! Måler over 20 cm i diameter:

Den allerstørste forandring i haven i år, er den smukke havesti som min søde har anlagt! Den giver virkeligt et fint, eventyrligt og romantisk indtryk, synes jeg. Nå ja – så er der lige historien med græsset…Jeg gødede jorden rundt om fliserne en enkelt gang inden vi såede græs. Min kæreste syntes at græsset lod vente på sig, så han gødede hele 2 gange mere! Og nu vokser græsset som sindssygt! Skal nærmest klippes hver 3. dag. I modsætning til mosplænen, som fint står i 2 uger uden klipning. Det kan virkelig ikke anbefales at gøde sit græs. Men lækkert er det nu.

Slut med at luge ukrudt mellem fliserne! Det er bare at køre henover med plæneklipperen. Se dét kan anbefales.

Ved siden af drivhuset har vi plantet lavendler. De er allerede blevet superflotte:

Der er også blevet plads til et bådformet hindbærbed. Hindbær-båden! Eller…for husarerne – hindbærfissen! Med 3 sorter – Aloquin (som giver mange, men desværre lidt små og tørre bær), Glen Ample (som giver supersaftige og kæmpestore bær), og Autumn Bliss (som gerne skulle give bær om efteråret). Det skulle være smart at anlægge sit hindbærbed i græsplænen, for så tager plæneklipperen eventuelle rodskud. Jeg har lagt en siveslange ned mellem planterne og flis til at holde på fugten. Og der er masser af bær! Er der noget bedre end at trisse ud om morgenen og plukke bær til morgenmüslien. Jeg tror simpelthen aldrig jeg bliver træt af hindbær!

Siden sidst har jeg plantet stauder ud i skyggebedet under vinduerne. Og de vokser livligt og begynder så småt at dække al jorden. Der stod en masse sankt-hans-urt i forvejen, som jeg nu har samlet. Bagest er det hvid fredløs, dernæst et par forskellige typer storkenæb og forrest lyngfloks (nu afblomstret) og en flot alunrod med mørkt løv. Der ses også en enkelt astilbe, og hullerne har jeg fyldt ud med akelejer, der groede vildt bag huset. Der er også plantet en bambus, der skal vokse op foran terassen, men den er ikke vokset så meget som en centimeter siden den blev plantet for 7 uger siden.

Det allerbedste ved august – og et plaster på såret ved at sommerferien er slut – er alt det lækre, der nu kan spises i haven. Brombær og hindbær er modne, vindruer er godt på vej. Blommer og æbler venter bare på at modnes, og i år jeg har for første gang dyrket tomater, og det går rigtig godt! Tricket er at plante dem kapillær-kasser, så man slipper for at gå at vande hele tiden. Og så er der også nogle tricks med hvordan man skal beskære sine tomatplanter. Det har jeg ikke været så grundig med, så nu vælter de ud over det hele i drivhuset. Men de bliver fint modne og smager dejligt! Jeg har plantet to typer cherry-tomater og så en ribstomat – der giver de mindste og mest nuttede snack-tomater på størrelse med vindruer.

jj

Ingen sommer uden før- og efterbilleder. Jeg købte et smukt sæt havemøbler på Lauritz.com. Nyproduceret – til halv pris. Det viste sig at være noget kinesisk juks. Lakken på bordet regnede væk i løbet af få dage…

Så tog jeg fat i mine powertools – rystepudser, excentersliber – men det viste sig at 4 timers pudsearbejde med de bare hænder var det eneste, der duede. Og så fik bordet olie. Og nu er det blevet så fint!

Et større projekt er kloakeringen! Der skal graves op til kloak hen over vinteren, og jeg skulle lige have klarhed over, hvad der egentlig var anlagt på min egen grund. Det viser sig at min sivebrønd blot tager badevand og køkkenvand – mens alt fra toilettet skylles direkte ind i naboens sivebrønd! Smart! Men det betyder at der både skal graves kloakledning og vand ned i frostfri dybde – tværs gennem haven og langs huset. I dag har jeg derfor været ved at flytte nogle rhododendroner, der stod i bedet langs østsiden af huset, så bedet kan graves igennem. Jeg købte nogle fine krukker i Silvan af noget, snyde-ler der kaldes fiberclay – så de er ret lette, og rigtig fine, synes jeg. Ligner zink.

Og så er huset såmænd også lige blevet malet! Martin og jeg knoklede igennem en hel dag, og det blev rigtig fint. Jeg har tilmed malet alle vinduer, så de gamle rustrøde rammer om ruderne er hvide nu. Og den sorte dør har Martin malet hvid. Og lampen!

Sidst – men ikke mindst – har jeg fejret fødselsdag herude, og for første gang “ringet med klokken” – hvilket er signal til alle naboerne om at de bydes på et lille glas. Vi har et suverænt naboskab herude, og har haft mange gode aftener hos vores mad&vin-glade nye venner ved siden af. Slutter med et lille billede fra før gæsterne kom 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Sommer og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Billed-bonanza!!

  1. Linekusine siger:

    Nej hvor er det bare tophyggeligt, Maria. Jeg må altså lige finde tid til at kigge forbi…

Skriv et svar

