Jeg heler…

Vores kolonihaveforening har ikke et særligt poetisk navn. Navne som “Engly”, “Søvang” og sågar “Smørmosen” emmer af hygge, og jeg har derfor undret mig over, at vi hedder HF Sano. Sano? Det lyder jo som et firma, der fremstiller VVS-produkter. Eller en anstalt for sindssyge? Sidstnævnte gæt har nu vist sig ikke at være helt ved siden af – i positiv forstand! I sidste nummer af Ud & Se, spottede jeg denne annonce:

Sano er lation for 'Jeg heler'

Sano er latin for ‘Jeg heler’

Sano er latin for ‘Jeg heler’ – eller at helbrede, kurere, genoprette og reparere. Det er jo det perfekte navn til en kolonihaveforening! Efter en lang, kold og våd vinter, længes jeg virkelig efter min kolonihave! At komme hjem fra arbejde, og gå direkte i haven, suge lys og sol til sig, mens man klipper, luger, vander, og former sit grønne frimærke er i høj grad noget der piller stress ud af kroppen. (Okay – hvis man er mig, så stresser man så lidt over alle de projekter, man gerne vil have tid (og råd) til at lave i haven. Bygge træterasse, nyt skur, anlægge jordbærbed, plante nye buske…)

Det er ikke mærkeligt at haveterapi vinder frem. Hos Dansk Flygtningehjælp er man fx i gang med et projekt, hvor flygtninge med posttraumatisk stress og andre psykiske problemer, kan komme til at pusle i en fælles køkkenhave som et terapeutisk tiltag. Og i Hørsholm har LIFE – det biovidenskabelige faktultet v. Københavns Uni – anlagt en stor forskningsbaseret terapihave, Narcadia.

Selv bliver jeg stjerneglad af at kunne plukke sådan én her:

Sensommerbuket

Sensommerbuket

Dette indlæg blev udgivet i Forår og tagget . Bogmærk permalinket.

2 svar til Jeg heler…

  1. Din søde far siger:

    Min have (jungle) står til fri afbenyttelse

Skriv et svar

