Københavneri

Min nordjyske far var ved at køre i grøften af grin sidste sommer, da jeg fortalte ham at grøftekantsblomsten lupin kan købes på Østerbrogade til 120 kr.

Afpillet, halvvissen lupin på Østerbrogade: 119 kr.

Afpillet, halvvissen lupin på Østerbrogade: 119 kr.

Vi lagde øjeblikkelig planer for at fylde bilen med gratis lupiner fra grøften, køre til København og lave et sortbørs-salg fra bagsmækken.

Jamen hvad sker der med København? Hvorfor accepterer man bare at give 42 kr. for en lillebitte café latte? (*okay, her vil min far nok bare indvende at man skal holde sig fra cafe latte, da det er Københavneri i sig selv).

Forleden gik jeg til fiskehandleren efter friske rødspætter. 3 stk – 330 kr… Da jeg begyndte at mumle om fiskepriser ved Vesterhavet, slog den gode fiskemand ud med armene, og sagde: Beklager, men det her er København!

Men så er det godt, at man jo er en nærig jyde, der ikke bliver glad af at shoppe, men bliver glad af at spare penge. For 5 år siden købte jeg 1 stk overprissat lupin på Østerbrogade, og i dag er den blevet til dusinvis af ganske gratis frø-formerede lupiner. Det kan vi’ li’! Og så har den tilmed kvalt min skvalderkål. Dobbelt bonus!

God weekend 🙂

20130527_0006

Lupiner bruges af landmænd til at jordforbedre. Og så er de smukke.

 

Dette indlæg blev udgivet i Forår og tagget , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Københavneri

  1. Jørgen Andreasen siger:

    Om et par år kan du begynde at sælge af dem.

Skriv et svar

