At tømre en terrasse by proxy

Vi – min handymand og jeg – har (næsten) færdiggjort fase 1 af Det Store Projekt – nemlig en ny og lækker træterrasse foran huset! Terrassen er et samarbejde: Jeg har passet barn mens han har kørt jord væk i store mængder, lavet fundament, støbt og tømret. Men altså en unge på 5 måneder, der nægter at sove når det er sommer, er et fuldtidsarbejde – så mit fysiske bidrag begrænser sig til lidt maling af plankeværk og plantning af vindruer, roser og klematis, som skal forskønne den nye terrasse.

Her er billeder:

2014-08-11 013

Terrassen er indrammet af en minimalistisk pergola, som vi har plantet vin op ad. Med tiden skal vinen gerne op og danne tag over terrassen.

Til højre i billedet er der lavet fundament og rem til vores nye anneks - fase 2 i Det Store Projekt 2014

Til højre i billedet ses fundament og rem til vores nye anneks – fase 2 i Det Store Projekt 2014

Nye havemøbler er bestilt – og måske bliver der også plads til en hjemmetømret sofa med hyndeopbevaring? Træet får lov at gråne ligesom den anden terrasse.

Da den sidste planke var skruet i, hastede vi på ferie i Nordjylland. Da vi kom tilbage 5 dage senere, var haven eksploderet i frugt. Ferskentræet var ved at vælte pga. tyngden af de mange ferskner, æbletræets grene bøjer faretruende langt mod jorden, efterårshindbær er allerede modne (NEJ – efterår, bliv væk!), tomater og brombær giver daglig høst, og vi har de flotteste klaser af druer klar til at blive guflet.

2014-08-11 009Og så lå der også et brev fra Københavns Kommune – et fyldigt svar på min efterspørgsel af en sikker fodgængerovergang over Amager Strandvej ned til strandparken. Den kommer næste år, lover den rare civilingenør…

Jeg er i efterårsstemning. Det er blevet køligere. Varmepumpen skal i brug igen om natten, og vi er begyndt at bruge strømper. Men før vi rykker mod Østerbro, venter lige en ferskenhøst sidst på måneden. Uha, det bliver godt!

2014-08-03 011

 

Dette indlæg blev udgivet i Sommer og tagget , , . Bogmærk permalinket.

7 svar til At tømre en terrasse by proxy

  1. Rene siger:

    Det ser rigtigt godt ud. Jeg personligt havde nok valgt et andet materiale end træ til terrassen, men jeg er nok også farvet af mit arbejde.

    Billedet med frugten er det på et træbord, eller er det mønster en del af terrassen?

  2. Maria siger:

    Har lige slugt din blog fra start til slut. Jeg går selv i tankerne om at købe et kolonihavehus, og gennempløjer nettet for at blive klogere på om det er det rigtige for mig (læs os) eller ej. Jeg har små børn som jeg passer hjemme og vi bor i lejlighed, så savner så meget en have og bare at kunne åbne en dør til gynger, sandkasse og badebassin. Drømmer også om at få lov til at gå i krig med at renovere og indrette og have en urtehave. På den anden side tænker jeg, om jeg er klar på alt det arbejde der følger med, og om det bare er en romantisk drøm som kommer til at ride mig som en mare. (hvilket min kæreste mener). Nå, det blev en lang monolog, men vil bare sige at jeg har hygget mig med din blog og super sejt at du har kastet dig ud i så mange store DIY projekter. Det giver mig lidt blod på tanden 🙂
    Kh Mara

  3. dorte siger:

    ser bare super ud hos jer. nu er i jo nok vent hjem , jeg sikker og kikker jeres skønne koloni lidt endnu.. lige idag har jeg været ude og kikke på kolonihave selv. jeg har en nyttehave dog. med hus på meeenn vil gerne have koloni

  4. KatrineBJ siger:

    Hej Maria
    Jeg er lige faldet over din blog fordi vi selv er igang med at købe kolonihave.
    Glæder os helt vildt til noget udeliv, jord under neglene og græs mellem tæerne om sommeren. Jeg synes jeres have ser SÅ skøn ud, og det er virkelig nogle gode resultater i har fået af alt jeres arbejde. Har i solgt haven, eller kommer der måske nye opdateringer på bloggen nu hvor det er begyndt at blive sæson igen?
    Tak for en inspirerende blog 🙂
    Mvh Katrine

  5. Pingback: Den lækreste make-over | Marias kolonihave

Skriv et svar

