Location – location – location

Med boligpriser, der sidder i skyerne og håner kvadratmeterprisen fra 2007 før boligboblen brast, er det bestemt ikke blevet billigere at købe en kolonihave nær København. Og det er rasende populært; for hvordan får man ellers sat sine unger på græs uden at skulle tilbringe det halve af sin sommer i Fælledparken eller flytte i hus i forstæderne?

Så her kommer Gode Råd Når Du Vil Købe En Kolonihave del 1: Location!

Da jeg var på udkig efter kolonihave, gik jeg meget systematisk til værks, og oprettede et excel-ark med navn på haveforening, beliggenhed, cykelafstand til mit arbejde i København K og muligheder for offentlig transport.

Og Amager blev en klar vinder! Metroen er guld værd, når man inviterer venner på besøg, eller skal ud og beskære vin på en frostklar decemberdag, og ikke orker cyklen. Og kun 7 km til arbejde er fin cykelafstand.

Men yderligere bonus er, at vores haveforening ligger klos op af en genbrugsplads, og det er virkelig genialt, når man køber et gammelt hus, der skal tømmes for skrammel eller bare har en masse jord/fliser/haveaffald man gerne vil af med.

Og så er der jo strandparken! Selvom jeg lige nu sidder og stirrer ud på silende regn og efterårsrusk i juli måned, så har jeg skam været ude at bade i Øresund i år. Og sidste år under 6 ugers hedebølge, var det genialt at kunne hoppe i bølgen hver dag for at køle af.

  Så alt i alt – den perfekte location.

Og så var det lige at en snart-40-årig-kvinde-med-amme-hjerne valgte at skrive sit barn op i en vuggestue på ydre Østerbro. Og det var jo skønt at bare skrå over gaden, da vi skulle aflevere og hente barn i foråret.

Men nu hvor vi er sommer-amagerkanere, cykler vi hver især 24 kilometer hver dag, for at hente-bringe. Og det trækker sgu tænder ud! Ikke så meget distancen, som at skulle ind gennem Københavns centrum i myldretiden med et lille barn bag på cyklen hver dag. Særligt når det er hundekoldt, som dette års juni var. Det er en lang tur – og jeg er helt baldret når jeg kommer på arbejde. Den lille sveske tager det fint. Hun får et par rugbrødsmadder med smør, og sidder og småsynger bag på cyklen. Heldigvis har jeg fået mig en el-cykel, så turen ikke føles så lang. Metro+S-tog eller bil i myldretiden er ikke et alternativ. Så er cyklen alligevel hurtigere!

  
Så dagens gode råd er: Hvis du vil bo i din kolonihave hele sommeren (og det vil du!), så sørg for at vælge en have, hvor afstanden til arbejde er overkommelig, hvor venner nemt kan komme på besøg, og for himlen skyld en vuggestue, der ikke ligger i den stik modsatte retning af dit arbejde.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Location – location – location

  1. frukat siger:

    Gode betragtninger for nye kolonister og pyyyhh- 24 km for at aflevere… Tænk hvis man kunne få hende i sommer vuggestue på Amager …:-) … vi er i København på Ferie og jeg har sådan lyst til at spørge om jeg må komme et smut forbi og se din kolonihave ? det er helt okhvis du ikke vilhave besøg, er bare nysgerrig efter at se dit projekt IRL. Mvh Ane Kathrine

Skriv et svar

