Naboskab

IMG_5925

Løvefoden er ved at tage overhånd i staudebedet. Men smuk – det er den!

Da jeg købte kolonihave, valgte jeg en have omkranset af tårnhøje bøgehække og et stort buskads ud mod havestien. Jeg holder af ro og privatliv i min have, og min frygt var en kolonihave, hvor naboer konstant vurderede over hækken, om det ikke var på tide, at man slog sit græs eller tog sig af mælkebøtter og skvalderkål?

Min frygt blev gjort til skamme. Vi har masser af privatliv – og har de mest fredelige og dejlige naboer. Og mere end det! Vi har naboer, som holder “havegangsfest” sammen hver sommer – på trods af, at stor forskellighed. Naboer, som på min runde fødselsdag i denne uge, alle hejste flaget og troppede op kl. 9 om morgenen og sang morgensang! Naboer, som pænt spørger om de må klippe blomsterne af ens hyldetræ, hvorefter der kvitteres et par dage efter med hyldeblomstsaft, eller rabarber-jordbærmarmelade, eller hjemmelavet ketchup – eller børnepasning. Naboer, der slår plænen hos den sygdomsramte kvinde, der ikke kan passe sin kolonihave i år. Naboer, der kigger efter vores hus hele vinteren, i tilfælde af storm eller indbrud eller oversvømmelse og den slags.

Gode Råd Når Du Vil Købe En Kolonihave del 2 er derfor: Tjek naboskabet, hvis du kan!

For ofte, er det først noget man opdager, når man er flyttet ind. Og i starten følte jeg mig som den, der altid lånte værktøj og fik hjælp. Men med tiden finder man ud af, hvad man kan bidrage med (måske er det bare kage?). Og vi har bare været ualmindeligt heldige med fantastiske naboer til alle sider. Det gør sommeren ekstra hyggelig at holde grillaftner med naboerne, og få hjælp til at vurdere, hvilken af Remas rosévine, der smager bedst.

Når jeg går tur i vores haveforening, kan jeg godt være lidt misundelig på de, der har store lækre (isolerede) huse eller vanvittigt smukke haver. Men ingen har så gode naboer som vi – det er jeg ret sikker på!

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

