At male en flagstang

Min flagstang har længe været en øjebæ i haven, afskallende maling og tilgroet med alger. Men det har virket som et uoverskueligt projekt at skulle lægge den ned, og jeg har haft mange Storm P’ske tegninger i hovedet af trisser og finurlige greb, der skulle til…Indtil min handlekraftige kæreste og min bettebror tog sagen i hånden forleden, og fik lagt den ned ved i et snuptag: Nederste bolt skruet ud og så vippet ned, 2 mand. Jeg stormede ellers rundt og appellerede til alle naboerne om hjælp, da jeg så, at de begyndte. Helt unødvendigt.

Så her er et sjældent syn:2015-08-05 005

Flere steder var sprækker i flagstangen spartlet til med almindelig fugemasse. Det kan ikke anbefales! Træet under fugemassen var vådt og medtaget, og malingen boblede op netop her.

Først2015-08-10 005 sleb jeg hele flagstangen grundigt med groft sandpapir. Derefter blev den vasket et par gange i algerens. I stedet for fugemasse, har jeg spartlet de værste sprækker/huller med plastisk træ (et meget giftig-lugtende produkt, der kræver lynhurtig handling, da det stivner efter få minutter. Til gengæld kan det efterfølgende slibes med sandpapir). De mindre sprækker har jeg ikke udfyldt, men har i stedet sørget for, at træbeskyttelsen (oliebaseret maling) trængte godt ind i sprækkerne. Så tror jeg, at træet bedre kan ånde.

Nu mangler vi bare knoppen! Den får rød spraymaling.

Dette indlæg blev udgivet i The renovation begins... og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

